május 5, 2024

Sokan elhatározzák, hogy amint kiszabadulnak az érettségiről, soha többet nem ülnek iskolapadba. Pedig a tanulás elengedhetelen része a fejlődésnek, és a mai világban még nagyobb szükség van rá, mint korábban bármikor. Ha valaki stabil, jól fizető munkahelyet szeretne, bizony szüksége lesz valamilyen papírra, ami mellett a gyakorlati tudás sem elhanyagolható.

Természetesen nem várható el mindenkitől, hogy két-három diplomát szerezzen, és a legtöbb esetben nincs is rá szükség. Azt viszont minden munkahelyen előszeretettel díjazzák, ha valaki hajlandó a szakmai tudásának bővítésére. Ennek az egyik leghatékonyabb módja a felnőttképzésen való részvétel. De mitől lesz sikeres egy felnőttképzés? Összeszedtünk néhány alapvető összetevőt, amely növelheti a felnőttképzések színvonalát.

1. Releváns tananyag

Talán mondani sem kell, de elképesztően fontos, hogy a képzésen érintett tananyag passzoljon a résztvevők céljaihoz. Itt már nem újabb érdeklődési körök felé kell utat nyitni, nem általános tudásra vágynak a jelentkezők, hanem olyan konkrét dolgokra, aminek hasznát vehetik a munkahelyükön.

Persze nem csak a célokat kell szem előtt tartani, hanem azt is, hogy a jelentkezők milyen háttérrel rendelkeznek, milyen szinten van a tudásuk az adott témában, illetve milyen előzetes tanulmányokat végezhettek. Annak érdekében, hogy tényleg csak olyanok jelentkezzenek a tanfolyamra, akiknek ez való, elengedhetetlen az egyértelmű kommunikáció. Jó példa erre a Füredi Képző Kft., hiszen a weboldalukon egyértelműen jelzik, hogy kinek ajánlják a képzéseiket, így senkit nem érhet meglepetés.

A releváns tananyag magába foglalja a legújabb kutatások eredményeit, követi az aktuális trendeket, és olyan ismereteket tartalmaz, amiknek gyakorlatban is hasznát vehetik a résztvevők. Ezenfelül, legyen releváns a munkaerőpiaci igényekhez, és segítse az embereket új állást találni, vagy már a meglévő helyen feljebb lépni a ranglétrán.

2. Motivált résztvevők

A felnőttképzés csak akkor lesz sikeres, ha a résztvevők is hozzáteszik a maguk részét. Vagyis, motiváltan vesznek részt a képzésen, hajlandók elvégezni a kiírt feladatokat, és aktívan közreműködnek az órákon. Ez már nem gimi, vagy egyetem, ahol igyekszünk mindent megúszni egy 2-essel. Ide azért jelentkeznek, mert valóban fontos számukra a tudás, amit a képzésen kapnak.

Mindazonáltal, a képzés részéről ugyanakkora a felelősség, hogy motiválják a résztvevőket. Legyenek egyértelműek azok az előnyök, amelyek a képzés elvégzésével járnak. Mutassák be a karrierlehetőségeket, valamint a potenciális hálózat- és kapcsolatépítést. Ha látszik a cél, ami ráadásul nagy reményekkel kecsegtet, a résztvevők is motiváltabbak lesznek a tanulás felé.

Ugyancsak a motivációt növeli az is, ha maga a képzés élvezetes és interaktív. Nem kis kihívás ennyi felnőtt érdeklődését fenntartani, de a siker érdekében megéri küzdeni érte. A résztvevők is lelkesebbek lesznek, ha sikereket élnek meg a tanulásban, ha azt látják, hogy nem hiába fáradnak vele.

3. Tapasztalt oktatók

Akárcsak a hagyományos iskolákban, a felnőttképzéseken is az oktatók minősége jelenti a színvonalat. Itt azonban sokszor még nagyobb az elvárás az oktatók irányába, hiszen naprakész tudással kell rendelkezniük az adott képzési területen. De a tudás önmagában még nem elég, ezt át is kell adni, méghozzá hatékonyan, hogy a résztvevők később alkalmazni is tudják. Ez hatalmas felkészültséget igényel az oktatók részéről.

A jó oktató abban is kiemelkedik, hogy elkötelezett a tanulók iránt, és támogatja őket az előrehaladásban. Fontos a pozitív visszajelzés és az építő jellegű kritika. A képzés akkor lesz sikeres, ha az oktató nem a saját felsőbbrendűségét érezteti, hanem együtt dolgozik a tanulókkal a tudás átadásában és meggyökereztetésében.

Mivel felnőttképzésről beszünk, nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a résztvevők már nem gyerekek. Itt már nem kell őket nevelni, nem kell életviteli példaként szolgálni. A tanulókat egyedül a szakmai tudás érdekli. Ezért nagy szükség van olyan oktatókra akik rendelkeznek a megfelelő tapasztalattal a felnőttoktatás terén, és ehhez megfelelő módszereket alkalmaznak.

4. Színvonalas környezet

A felnőttképzés sikerét nagyban befolyásolja az oktatási környezet színvonala. Rendkívül fontos az olyan környezet, ami támogatja a tanulók fejlődését. Ehhez hozzátartozik a képzés infrastruktúrája, vagyis a képzéshez szükséges eszközök és egyéb technikai feltételek biztosítása.

Ma már szinte kötelező elvárás, hogy egy felnőttképzés online is végezhető, már ami az elméleti részét illeti. Felnőttként már jobban meg vannak kötve az emberek, így nem biztos, hogy heti szinten el tudnak utazni a képzés helyszínére, főleg ha az távolabb esik. A karantén óta tudjuk, hogy az online tanulás is legalább olyan hatékony, mint a tantermi változat.

5. Nyitottság a folyamatos fejlődésre

Utolsónak pedig megemlítenénk a nyitottságot és hajlandóságot a fejlődés iránt. Jelentősen megnő a felnőttképzés színvonala, ha figyelembe veszik a visszajelzéseket és az értékeléseket. Ezeket szem előtt tartva könnyebb megfelelni a résztvevők igényeinek.

A tananyagot sem árt rendszeresen frissíteni, így lépést tudnal tartani a legújabb kutatásokkal és trendekkel, és az átadott anyag is mindig naprakész lesz. Aki pedig résztvett bármilyen felnőttképzésen, adjon visszajelzést! Nekünk nem kerül sokba (pár perc), a képzés viszont sokat profitálhat belőle.