június 23, 2024
Milyen hatása van az edzésnek depresszió esetén

A depresszió terápiás lehetőségeit vizsgálta Michael Noetel a munkatársaival 218 tanulmány eredményét összegezve. Ennek során kontrollcsoportok felállítása mellett elemezték a különböző mozgásformák hatásait.

Edzés hatása a depresszióra

A depresszió számos területen gyakorol negatív hatást az egyén és környezete életére. Csökkenti az általános elégedettségérzést, hosszú távon pedig életveszélyes következményekkel járhat, még az egyes társbetegségeket is súlyosbítja. Fokozhatja a szívelégtelenség, a rákos megbetegedések és a szorongás súlyosságát.

A mozgással és annak emberi szervezetre gyakorolt kedvező hatásaival a LifestylePro Academy vegán életmód és táplálkozási tanácsadó képzésén is szó esik. Nem véletlenül, hiszen minden mozgásforma – a séta, a futás, a tai chi, a biciklizés, a tánc – pozitívan hat az egészségre.

Miért hat pozitívan a testmozgás a depresszióra?

A testmozgás több fronton is hatást gyakorol erre a problémára. Egyrészt a mozgás alkalmával olyan hormonok szabadulnak fel – endorfin, szerotonin, dopamin, adrenalin, tesztoszteron, kortizol, stb. – melyek természetes hangulatfokozó és fájdalomcsillapító hatásuk révén javítják a kedélyállapotot.

Másrészt a társas találkozások-kapcsolódások lehetősége, az önérvényesítés növekedése, a természetben történő tevékenység, olyan idegi mechanizmusokat indít be, ami pozitív érzelmeket vált ki.

Egyetlen sportforma sem fed le minden mechanizmust

Léteznek olyan sportformák, amelyek jobban elősegítik a tudatosság növelését (ilyen a jóga), a társas kapcsolatok építését (ilyen a csoportos edzés), van, amelyik természetben végezhető (pl. sétálás), pozitív érzelmeket keltenek, esetleg növelhetik az önérvényesítést (ilyen az erősítés). 

Egy tanulmány szerint az aerob edzés vagy a jóga mérsékelte a depresszió mértékét azzal, hogy a résztvevők kevesebbet rágódtak.

A depresszió kezelése során azok a mozgásformák voltak hatékonyabbak, amelyeknél a betegek számára pontosan elő volt írva minden feladat: a mozgás fajtája, intenzitása, időtartama. Ennek az az oka, hogy a depressziós betegek nagy hasznát veszik a standardizált recept világos utasításainak.

A vizsgálat során elemezték a séta, a kocogás és futás, a vegyes aerobic, az erőnléti edzés, a jóga, a tai chi és a biciklizés hatásait.

Eredmények

Az aktív kontrollokkal összehasonlítva nagyon jelentős mértékű csökkenést tapasztaltak a depresszióban a tánc, míg közepes mértékű csökkenést a sétálás, a futás, a jógázás, az erősítő edzés, a vegyes aerob edzések, a tai chi és a qigong esetében.

Közepes, de jelentős hatások voltak jelen abban az esetben is, amikor az SSRI-kat (a depresszió kezelésében irányelvek alapján alkalmazott antidepresszívumok) mozgással kombinálták vagy az aerob edzést kombináltak pszichoterápiával. A leghatékonyabban teljesítő kezeléseknek a tánc, az SSRI-kkel kombinált mozgás, valamint a sétálás vagy futás bizonyult.

A testmozgás lehet a pszichoterápia kezelési alternatívája, mérsékli a betegek által átélt kellemetlen pillanatokat.

Kép forrása: lifestylepro.hu