elektromos autó töltő

Mennyibe kerül valójában egy otthoni elektromos autó töltő?

Ahogy az elektromos járművek (elektromos autó-k) ára csökken, egyre többen fontolgatják a gázról az akkumulátoros áramra való átállást. Ha Ön is beszerez egyet, megfontolhatja egy töltőállomás telepítését otthonába. Nézzük meg, mennyibe kerül egy ilyen telepítése, és hogy valóban szüksége van-e rá.

  • A telepített töltőállomás típusa
  • Szükség van-e otthoni felújításra
  • Munkaügyi költségek
  • Engedélyezési költségek

És még sok minden más. Az emberek többsége számára a legpraktikusabb, ha 2. szintű töltőt és nem 3. szintű egyenáramú gyorstöltő állomást (DCFC) telepít otthonába, ezért itt elsősorban ezeket a költségeket vizsgáljuk.

Töltőállomás típusa

Az elektromos autó-töltők, más néven elektromos járműellátó berendezések (EVSE) három különböző szinten léteznek, amelyek közül az első kettővel nagyobb valószínűséggel találkozhat a tipikus otthonokban. Az otthoni elektromos autó töltő általában egy időjárásálló szigetelt, falra szerelt doboz, amely vagy egy töltőkábelt tartalmaz az elektromos autó-hez csatlakoztatható töltőkábelhez, vagy egy konnektort, amelybe a kábelt bedughatja.

Nagyjából minden elektromos járműhöz tartozik egy tápkábel, amelyet otthon a falba dughat, hogy 1. szintű töltést kapjon. Ezzel rengeteg pénzt takaríthat meg, ha ez elég ahhoz, hogy feltöltse magát a napi ingázás után, de ez a leglassabb töltési lehetőség is – nyolc óra töltéssel körülbelül 70 km-t tehet meg.

1-es, vagy 2-es szint? Elektromos autó töltők magyarázata

Az 1. szintű töltés bármelyik 220 voltos konnektort használja – az otthonában található szabványos típusú konnektorokat. Ezeket jellemzően az autóhoz adják ingyen, de akár 100 e Ft alatt beszerezhetőek. Ha a napi ingázása 70 km alatti, és tudja, hogy a vezetés során elvesztett töltés legalább nagy részét vissza tudja nyerni, ha néhány órára bedugja az autót egy 1-es szintű konnektorba, akkor lehet, hogy egyáltalán nem kell otthoni töltőállomást vásárolnia. Egy kikötés azonban van: ha hideg éghajlaton él, akkor télen valószínűleg több energiát fog használni minden nap, mint amennyit ezzel a töltési szinttel pótolni tud.

A 2. szintű töltőállomások drágábbak, de sokkal gyorsabbak is, mint egy 1. szintű fali konnektor. Egy 2-es szintű töltővel egy óra alatt körülbelül 70 km-t tudsz tölteni, tehát 4-6-szor gyorsabban, mint egy 1-es szintű töltéssel. Egy 2. szintű otthoni elektromos autó töltő telepítési költsége átlagosan 400-600 e Ft között mozoghat, és egy vagy két jármű töltésére is beállítható. Lehet őket az otthoni falra szerelni, mondjuk a garázsban, vagy vásárolhat egy hordozhatót. Az olyan extrák, mint a Wi-Fi és egyéb kiegészítők elérhetőek, de nem szükségesek, és növelik a költségeket. A  3 fázisú elektromos autó töltő állomásokhoz 3 fázisú áram szükséges, hogy a gyorsabb töltést biztosítsa.

Az, hogy az állomás a falba van-e kötve vagy sem, szintén befolyásolja a költségeket. A hordozható állomás beszerzése valamivel drágább, de előnye, hogy nem kell újra fizetnie a telepítésért, ha az állomást ki kell cserélni. A hordozható állomások a falba szerelt konnektorba csatlakoztathatók és eltávolíthatók, míg a vezetékes állomások alapvetően a falhoz rögzített dobozok.

Munka és felújítási költségek

Néha, különösen ha régebbi háza van, előfordulhat, hogy az otthoni elektromos autó-töltőállomás telepítése előtt korszerűsíteni kell az elektromos hardvert, hogy ne terhelje túl az áramkört.

Az idősebb otthonok gyakran csak 100 amperes szolgáltatással rendelkeznek, és az elektromos kódok nem engedik, hogy túllépje az eszközök és a rajtuk lévő terhelések adott kvótáját… ha 80 amper értékű 240 voltos eszközt kap egy 100 A-s panelre, akkor valószínűleg túllépi a határt. Ha olyan dolgok vannak, mint egy 30 amperes szárítógép, egy 30 amperes elektromos sütő vagy egy légkondicionáló… könnyen túllépheti a határt.

A probléma megoldásához egy új elektromos panelt kellene telepítenie, hogy a szükséges energiát hozza be, plusz új vezetékeket kellene futtatnia, amelyek képesek a terhelés hordozására, és egy konnektort kellene felszerelnie azon a parkolóhelyen, ahol a járművet fel kívánja tölteni. Lehet, hogy fizetnie kell az árokásásért és az új konnektorhoz vezető elektromos vezetékek lefektetéséért is.

Még ha nincs is szükség átfogó felújításra, akkor is fizetnie kell egy szakembernek a berendezés beszereléséért. A villanyszerelők körülbelül 10 e Ft-ot számolnak fel óránként az idejükért, így ezt hozzá kell adnia a berendezés költségeihez. Bizonyos esetekben egy lassabb töltő, amely még mindig a 2. szintnek minősül, körülbelül 20-30 amper, telepíthető anélkül, hogy új elektromos panelre lenne szükség, ami némi készpénzt takaríthat meg.