február 9, 2025
malacpersely

Nem lehet akkor sem hátradőlni, ha már létrehoztuk a családi vagyonkezelőnket, mert annak az eredményes működtetése folyamatos figyelmet és gondosságot igényel. Az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb szempontokat, amelyek segítségével elkerülhető számos veszély és adókockázat, amely azokra leselkedik, akik nem járnak el körültekintően a vagyonkezelés során.

Kedvezményezettek kifizetése

A kedvezményezetteknek történő vagyonkiadás egy eléggé érzékeny lépés. A vagyonkezelő köteles a szerződés rendelkezéseinek megfelelni, illetve a vagyonkiadás számos adózási kérdéssel – és nem megfelelő struktúrálás esetén – adóteherrel is jár.

Adózási szempontból több dolgot is figyelembe kell venni:

  • tőke vagy hozam kerül kifizetésre,
  • milyen rokoni kapcsolat áll fenn a vagyonrendelő és a kedvezményezett között,
  • a vagyonrendeléshez képest hány év elteltével kerül sor a kifizetésre,
  • milyen a felek adózási illetősége.

A fent felsoroltak alapján nagyon fontos, hogy a vagyonkezelő kifizetését dokumentáljuk jogi és pénzügyi szempontból is:

  • készítsünk a kifizetés alátámasztására éves vagy közbenső pénzügyi beszámolót,
  • a kifizetéskor vegyük igénybe egy tanácsadó segítségét, ha indokoltnak érezzük.

 

Kedvezményezettek megfelelő tájékoztatás

A vagyonkezelés létrejöttéhez a kedvezményezettek közreműküdése jogi szempontból nem is szükséges, ennek ellenére kiemelten fontos, hogy tisztában legyenek a vagyonkezelési jogviszony alapvető részleteivel, a saját jogaikkal, lehetőségeikkel.

A vagyonrendelő esetleges halála esetén kellemetlenségeket okozhat, ha a kedvezményezetteket meglepetésként érik a vagyonrendelés feltételei. A struktúra továbbműködtetéséhez mindenképpen érdemes tudniuk, hogy mik pontosan a lehetőségeik és kötelezettségeik.

A családi vagyonkezelés sikeres működéséhez elengedhetetlen, hogy idővel a második és harmadik generáció is bevonásra kerüljön, így célszerű, hogy a vagyonkezelés rendszerét és a kifizetési elveket megismertessük a kedvezményezettekkel, amelyhez akár tanácsadó közreműködését is kérhetjük. Szintén kiemelkedő fontosságú a rendszeres, generációk közötti információátadás.

 

Éves felülvizsgálat elvégzése

Rengeteg dolog átalakulhat az évek során: legyen szó akár családi viszonyokról vagy jogszabályokról, sőt még a vagyonrendelő akarata is bármikor megváltozhat. Ezek a változások pedig indokolhatják az eredeti vagyonrendelési intézkedések felülvizsgálatát vagy egyszerűen az is felmerülhet, hogy megvalósult-e minden lépés, amit a vagyonrendelő eltervezett.

Célszerű ezért évente felülvizsgálni vagy értékelni az alábbiakat:

  • a vagyonkezelési struktúrát,
  • a kifizetések rendszerét;
  • a vagyonkezelő tevékenységét;
  • megvalósultak-e a tervezett vagyonrendelések,
  • a társasági részesedések vagy ingatlanok tulajdonváltozása bejegyzésre került-e.

 

A felülvizsgálat kiterjedhet a struktúra adózási szempontú átvilágítására is. A felülvizsgálatra a legpraktikusabb időpont: az éves beszámoló elfogadásával egyidőben vagy annak környéke.

 

Számviteli kötelezettségek teljesítése

A vagyonkezelő köteles nyilvántartást vezetni a kezelt vagyonról, amely nemcsak a saját vagyonától, hanem az általa esetlegesen kezelt egyéb vagyonoktól is elkülönül. A kezelt vagyon nem önálló jogalany ugyan, de a számviteli törvény hatálya alá esik, és ennek következtében önálló könyvvezetési kötelezettsége van. Ezzel egyidőben a vagyonkezelő köteles külön eszközérték-nyilvántartást is vezetni a kezelt vagyonról.

A kezelt vagyon könyveinek precíz és pontos vezetése kiemelten fontos, hiszen ez alapján kerül megállapításra a kedvezményezetti kifizetéskor az esetleges adófizetési kötelezettség.

 

Új (addicionális) vagyonrendelés átadása

A létrehozáskor a vagyonrendelő nem köteles teljes vagyonát vagyonkezelésbe adni, azonban a fennmaradó vagy a későbbiek során a nevén keletkező vagyonát bármikor, egyoldalúan, addicionális vagyonrendelésként átadhatja a vagyonkezelőnek. Arra is van lehetőség, hogy a vagyonrendelő halála esetére rendelkezzen a vagyona fennmaradó részének bizalmi vagyonkezelés számára történő adásáról.

Az addicionális vagyonrendelés MNB általi nyilvántartásba vétele nem kötelező, ezáltal az addicionálisan rendelt vagyonelemek köre nem kerül bele a hatósági nyilvántartásba.

A vagyonkezelés idején éppen hatályban lévő jogszabály határozza meg a vagyonrendelés, valamint a kezelt vagyonból történő vagyonkiadás adózási vonatkozásait. Ezáltal elképzelhető, hogy – eltérő időpontban történt vagyonrendelések esetén – a kedvezményezetti vagyonkiadásra a jogszabály több időbeli állapotát is egyidőben kell figyelembe venni.

 

Protektor / vagyongondnok kinevezése

Ha a vagyonrendelő a vagyonát vagyonkezelésbe adta, akkor már érdekében áll, hogy a vagyonkezelés a szerződésben kifejezett akarata szerint valósuljon meg. Ennek ellenőrzésére jelölhető ki a protektor.

A vagyonrendelőnek az a célja a protektor kinevezésével, hogy a vagyonkezelő tevékenysége feletti ellenőrzési jogosultságát (vagy annak egy meghatározott részét) gyakorolja a vagyonkezelővel szemben.

Mivel a protektor intézményét a jogszabályok nem kötik szabályokhoz, ezért változatos jogokat kaphat: ellenőrzési jogot, mérlegelési jogkört, valamint vétójogot is gyakorolhat a vagyonkezelő döntéseivel szemben.

 

Iratmegőrzés központosítása

A vagyonrendelés sokszor rendkívül kiterjedt dokumentumanyaggal is járhat. Komplexitásuknál fogva a vagyonkezelési szerződés, illetve az azzal együtt elkészített egyéb – pl. vagyonérték alátámasztására szolgáló – dokumentumok is komoly helyet igényelhetnek. Emellett szintén fontos szempont, hogy szükség esetén egyes szenzitív információkhoz (pl. külföldi bankszámlák hozzáférési kódjai) való hozzáférhetőség biztosítva legyen.

A vagyonkezelésben részt vevők jogainak gyakorlása, valamint a vagyonkezelő munkájának támogatása miatt elengedhetetlen, hogy ezek a dokumentumok, adatok egy könnyen megtalálható és elérhető helyen legyenek összeszedve.

A dokumentumok, információk digitális megőrzése is kimondottan ajánlott: a modern felhőalapú technológia garantálni tudja az adatok elérhetőségét, sérthetetlenségét és azok bizalmi jellegének megőrizhetőségét is.

 

Bank- és értékpapírszámla nyitása

A vagyonkezelőnek a kezelt vagyon részére saját nevén levő, de elkülönült pénzforgalmi vagy értékpapírszámlát kell nyitnia, Ezt a lehetőséget itthon egyelőre nem minden bank tudja biztosítani, külföldön pedig az adott bank belső szabályaitól függ.

Nagyon fontos, hogy a vagyonelkülönülítés elve megfelelően tudjon működni, hiszen ha bankszámla-nyitáskor nem megfelelő információt vagy igényt nyújt be a vagyonkezelő, akkor – a bvk céljától eltérően – kiteszi a vagyont a vagyonrendelő vagy vagyonkezelő kockázatainak.

A kezelt vagyontömeg részére fenntartott számlák működésének feltétele az is, hogy a vagyonkezelő eleget tudjon tenni a bank pénzmosás és terrorizmus finanszírozás megelőzésével kapcsolatos információ igénylésnek.

Érdekli a generációváltás, a bizalmi vagyonkezelés vagy a vagyonkezelő alapítvány? Mi segíthetünk!

Telefon: +36 1 889 2800

E-mail: info@vagyontervezes.hu

Web: vagyontervezes.hu