július 20, 2024
tuning

Azt, hogy valójában mire jó egy autóban a Sport feliratú gomb, legobjektívebben fékpad használatával lehet lemérni. Így ugyanis nem kell a különféle érzékszervekre hagyatkozni, amik olykor becsaphatják az embert.

Az AET CHIPtuning stábja egy Fiat 500 1.4i-n tesztelte le, hogy mi az emlegetett gomb hatása. Először lemérték az autó alapteljesítményét, a Sport gomb használata nélkül. Normál állapotban 99 LE-t és 131 Nm-t mértek, ami közel áll a gyárilag megadott 101 LE / 131 Nm értékekhez.

Mit produkált az autó a Sport funkció használatával?

Ezt követően kezdődtek csak az izgalmak, ugyanis a kis Fiat a Sport funkció aktiválása után is fékpadra került. A mérés meglepő eredményt hozott: az eszköznek nem kellett nagyobb fékezőerőt kifejtenie, a végeredmény pedig sejthető volt. Végül az értékek ugyanazok lettek, mint a Sport gomb megnyomása nélkül: pontosan 99 LE és 131 Nm.

A chip tuning szerelmeseiben azonnal felvetődik a kérdés, hogy mégis mire jó akkor ez a funkció? Egyáltalán jó-e valamire, vagy pusztán szemfényvesztésről van szó?

Mi változik tulajdonképpen?

Ami biztosan változik, az az érzés. Ha valakinek azt mondják, hogy az autója Sport üzemmódban van, akkor hajlamos ezt elhinni. Elhiteti a volán mögött az ember saját magával, hogy az autója bizony sportosabban viselkedik.

Ami tény, hogy a Sport gomb megnyomását követően változik az autó hangja. Az AET CHIPtuning csapata úgy döntött, utánajár, mi okozza ezt a különbséget, és a görgős fékpadon konstans gázpedál állásnál aktiválták a bűvös Sport funkciót. Az eredmény a következő lett: nőtt a kocsi sebessége és a fordulatszám is, azonos gázpedál állásnál.

Kiderült: csak gázpedál tuningról van szó…

Ennél a konkrét típusnál tehát a Sport gomb szerepe azonos egy haszontalan gázpedál tuningjáéval. Sokak számára ismert lehet az a megoldás, amelyet ezen a néven emlegetnek. Lényege, hogy egy tuning dobozt kell a gázpedálra csatlakoztatni, és meg is jelennek az extra lóerők.

Rengeteg olyan chiptuning műhely van, ahol a gázpedál érzékenységgel operálnak. A módosítást követően az autó tulajdonosa úgy érezheti, hogy kisebb gázpedál állásnál is jobban gyorsul a járgánya. Néhány tuner ezt kihasználva a megváltozott gázpedál karakterisztikát jobb gázpedál reakciónak aposztrofálja.

Valójában azonban akinek ilyen beállításmódosítást eszközölnek az autóján, az joggal érezheti magát becsapva. Ekkor ugyanis a gázpedál karakterisztikáját változtatják meg, és a sofőrben az az érzet keletkezik, hogy az autója erősebb lett, pedig erről szó nincs. Ez pusztán egy érzéki csalódás.

A tuning műhelyek egy része ennek okán nem is használ teljesítménymérő padot. Ha ugyanis megtennék, azonnal fény derülne a ravaszkodásaikra az ilyen gázpedál-érzékenység beállítások kapcsán. Aki jót akar magának, az kizárólag olyan tuning műhelyet keres fel, ahol lehetőség van az adatok objektív mérésére teljesítménymérő fékpaddal, így nem marad helye a mellébeszélésnek.